Techniekonderwijs

Bij de aanvang van het schooljaar 2021/2022 zijn wij begonnen met het geven van technieklessen aan de groepen 6, 7 en 8. De groepsgrootte van een techniekklas is maximaal 6 leerlingen. Op deze manier krijgen de kinderen een optimale begeleiding bij het uitvoeren van de techniek opdrachten. De groepen zijn per leerjaar ingedeeld en een techniekcursus bestaat uit elf lessen. Per schooljaar worden er, voor elk van de bovengenoemde leerjaren drie techniekcursussen gegeven. In overleg met de ouders bepalen de leerkrachten welke leerlingen voor de techniekklas in aanmerking komen. In principe volgt een geselecteerde leerling drie jaar lang de technieklessen.

Gericht op ‘de plussers en doeners’

techniekteams

• Creatief in denken en doen
  • Ervaringen delen met anderen
  • Technieklessen volgens STEAM*
  • Voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8

In de techniekklas leer je

• Planmatig te onderzoeken
  • Van een ontwerp een werkend prototype te maken en te verbeteren
  • Op basis van eigen ervaringen oplossingen te bedenken
  • Door samenwerking talenten van elkaar te gebruiken
  • Om jouw idee te presenteren

De kinderen van de techniekklas

• Bouwen en programmeren samen aan een prototype
  • Geven, als het even tegenzit, niet snel op
  • Vinden samenwerken plezierig
  • Hebben interesse in techniek en ICT
  • Hebben affiniteit met het bedenken/bouwen/programmeren van robots
  • Willen hun kennis/ervaringen delen met anderen

Het lesmateriaal voor de technieklessen

lesmateriaal gebruik groep 6 groep 7 groep 8
LEGO WeDo 2.0 bouwen en programmeren x
LEGO Spike Prime bouwen en programmeren   x x
Micro:Bit programmeren x x
Codey Rocky besturen en programmeren   x
StopMotion animatie x x x

STEAM

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics.                                                                   Bij STEAM is het leerproces belangrijker dan het product. Elke STEAM techniekles in drie eenvoudige woorden: Denken, Doen en Delen.

Bij een STEAM techniekles leer je:
  • Planmatig te onderzoeken
  • Op basis van eigen bevinding een werkend prototype te bouwen en te verbeteren
  • Dat je met samenwerken verder komt
  • Jouw idee aan anderen te presenteren

Missie

Ons techniekonderwijs is jong en dus nog in ontwikkeling. Wij streven ernaar om elk schooljaar verder te ontwikkelen op dit gebied. De komende tijd staat onze samenleving voor grote uitdagingen, denk daarbij aan klimaatverandering, energietransitie, kunstmatige intelligentie. Kinderen van nu leven straks in een wereld waarin technologie een nog grotere rol gaat spelen. De behoefte aan creativiteit en het vermogen om technologische oplossingen te ontwikkelen wordt steeds groter. De technieklessen hebben als doel de kinderen zoveel mogelijk te leren samenwerken; het aanbod af te stemmen op kwaliteiten en vaardigheden van kinderen en kennis te delen.